Lausunto luonnoksista paloturvallisuuslaitteita koskevista sisäministeriön asetuksista

Sisäministeriölle

ASIA:            LAUSUNTO LUONNOKSISTA PALOTURVALLISUUSLAITTEITA KOSKEVISTA SISÄMINISTERIÖN ASETUKSISTA

VIITE:           SISÄMINISTERIÖN LAUSUNTOPYYNTÖ 29.8.2024 DNRO VN/12842/2024

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry kiittää mahdollisuudesta lausua sisäministeriölle luonnoksista paloturvallisuuslaitteita koskevista asetuksista, ja lausuu kunnioittaen seuraavaa.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat normaaleja vuokra-asuntoja, erityisryhmien vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja.

KOVAlla on 133 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 330 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu yli 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat noin 150 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 85 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2024 yhteensä noin 6 200 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra- ja asumisoikeusasuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.

Sisäministeriön asetus paloilmoittimista ja automaattisista sammutuslaitteistoista

Asetus annettaisiin paloturvallisuuslaitelain ja pelastuslain nojalla. Paloturvallisuuslaitelaissa säädetään rakennuksiin asennettavien paloilmoittimien ja automaattisten sammutuslaitteistojen vaatimuksista sekä näiden laitteistojen asennus- ja huoltotöistä ja tarkastuksista. Asetuksessa tarkennettaisiin paloilmoittimen ja automaattisen sammutuslaitteiston toiminnallisia vaatimuksia, laitteiston perusmäärittelyistä laadittavan selvityksen sisältöä ja asennustodistuksen sisältöä. Asetuksessa tarkennettaisiin myös pelastuslaissa säädettyä laitteistojen kunnossapitovelvoitetta.

Paloturvallisuuslaitelain 5 §:n 2 momentissa säädetään laitteistojen toiminnallisista vaatimuksista, mikä on uutta aiempaan sääntelyyn verrattuna. Toiminnalliset vaatimukset koskevat laitteiston ominaisuuksia ja toiminnan luotettavuutta, eri laitteiden keskinäistä yhteensopivuutta sekä laitteiston suojaamista haittavaikutuksilta. Toiminnalliset vaatimukset koskevat myös laitteiston erheellisen toiminnan ehkäisyä sekä tarpeellisia merkintöjä ja opasteita. Asetuksella tarkennettaisiin toiminnallisia vaatimuksia. Toiminnallisten vaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa käyttämällä standardeja tai muita yleisesti hyväksyttyjä suunnitteluohjeita.

KOVA katsoo, että esitettävät muutokset ovat pieniä eikä niillä aseteta uusia vaatimuksia paloilomoittimille ja automaattisille sammutuslaitteistoille. Esitetyt muutokset ovatkin lähinnä käytönaikaista toimintaa selkeyttäviä. KOVA pitää esitettyjä muutoksia kannatettavina.

Sisäministeriön asetus käsisammuttimista

Uudessa asetuksessa käsisammuttimien tuotevaatimukset määriteltäisiin nykyiseen tapaan SFS-EN 3-7 standardin mukaan. Uutena velvoitteena käsisammuttimien valmistajille tulisi velvoite merkitä kyseisen käsisammutintyypin ja -mallin huoltoväli käsisammuttimeen. KOVA pitää tätä hyvänä muutoksena, koska huoltovälin selkeä merkitseminen auttaa käyttäjää huolehtimaan käsisammuttimen oikea-aikaisesta huollosta. Samalla käsisammuttimien huoltoväli säilyy enintään 10 vuodessa.

Lisäksi uutena säännöksenä ehdotetaan, että kotitalouskäyttöön tarkoitettu käsisammutin voisi olla väriltään myös muu kuin standardinmukainen punainen. Perustelumuistioluonnoksen mukaan kotioloissa tuotteen tunnistettavuuteen ei liity samanlaisia haasteita kuin julkisissa tiloissa, sillä asukkaat tietävät, mikä tuote on kotiin hankittu ja minne se on sijoitettu. Näin ollen käsisammuttimen ei tarvitsisi kotioloissa olla välttämättä punainen. Muidenkin kuin punaisten käsisammuttimien markkinoille tulon sallimisen arvioidaan voivan edistää alkusammutustuotteiden lisääntymistä kotitalouksissa. KOVA suhtautuu ehdotukseen myönteisesti.

Sisäministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta

KOVA katsoo, että muutokset ovat lähinnä sääntelyä täsmentäviä ja teknisluontoisia. KOVAlla ei ole kommentoitavaa asetusluonnoksesta.

Sisäministeriön asetus palovaroittimista

Uudella asetuksella halutaan selkeyttää ja yksinkertaistaa asuntojen palovaroittimien vähimmäismäärän sääntelyä. Pelastuslain muutoksen jälkeen vastuu palovaroittimien hankinta- ja kunnossapitovelvoitteesta siirtyy rakennuksen omistajalle 1.1.2026. Asetuksen perustelumuistioluonnoksen mukaan hankinta- ja kunnossapitovelvoitteen toteuttamisen kannalta on merkittävää, kuinka monta palovaroitinta asuntoon tai muuhun tilaan tulee vähintään asentaa. Palovaroittimien riittävästä vähimmäismäärästä säädettäisiin nykyiseen tapaan perustuen asunnon pinta-alaan ja kerroksien lukumäärään.

Palovaroittimien sijoittamisesta annettaisiin tarkempia säännöksiä. Palovaroittimen mukana toimitettavien asennus- ja käyttöohjeiden mukaan palovaroitin voidaan yleensä asentaa sekä kattoon että seinälle. Uudessa palovaroittimen sijoittamista koskevassa pykälässä säädettäisiin, että palovaroitin olisi asennettava huonetilan kattoon aina, kun se vain tuotteen puolesta on mahdollista.

Lisäksi säännöksen mukaan yksittäisen palovaroittimen sijoittamisessa huomioitaisiin asennuspaikan etäisyys seiniin, nurkkiin ja sellaisiin esteisiin, jotka voivat estää savun etenemistä. KOVA pitää kannatettavana, että palovaroittimen sijoittamista säännellään nykyistä tarkemmin. Säännöksen mukaan palovaroitin olisi asennettava vähintään puolen metrin etäisyydelle lähimmästä seinästä tai muista seinämäisistä rakennusosista kuten esimerkiksi talotekniikan koteloinneista. Käytännössä säännöksen vaatimukset tarkoittavat, että palovaroittimen ympärillä on oltava vähintään puoli metriä tilaa joka suuntaan. KOVA pitää tärkeänä, että palovaroittimen asentamista ohjataan huomioiden savun leviämiseen tilassa vaikuttavat seikat.

Helsingissä 30.9.2024,

Lisätietoja:     Tekninen johtaja Sami Ylenius, puh. 044 359 5816, sami.ylenius@kovary.fi