Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle toimeentulotuessa hyväksyttävistä asumismenoista

Sosiaali- ja terveysministeriölle

ASIA:            LAUSUNTO LUONNOKSESTA VALTIONEUVOSTON ASETUKSEKSI TOIMEENTULOTUEN TARPEELLISEN SUURUISTEN ASUMISMENOJEN MÄÄRÄSTÄ ANNETUN VALTIONEUVOSTON ASETUKSEN 2 §:N JA LIITTEEN MUUTTAMISESTA

VIITE:           SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN LAUSUNTOPYYNTÖ 8.7.2024 DNRO VN/15009/2024

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry kiittää mahdollisuudesta lausua sosiaali- ja terveysministeriölle luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi toimeentulotuen tarpeellisen suuruisten asumismenojen määrästä annetun valtioneuvoston asetuksen 2 §:n ja liitteen muuttamisesta, ja lausuu kunnioittaen seuraavaa.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat normaaleja vuokra-asuntoja, erityisryhmien vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja.

KOVAlla on 133 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 330 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu yli 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat noin 150 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 85 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2024 yhteensä noin 6 200 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra- ja asumisoikeusasuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.

Yleiset kommentit

Valtioneuvoston asetuksen liitteessä säädettyjä perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen tiettyjä kuntakohtaisia rajoja ehdotetaan nostettavaksi vuodelle 2025 johtuen toimeentulotuen saajien keskimääräisten asumismenojen noususta. Korotuksia ehdotetaan tehtäväksi sellaisten kuntakohtaisten rajojen osalta, joiden kohdalla toimeentulotuensaajien keskimääräinen vuoden 2023 vuokra ylittää voimassa olevan kuntakohtaisen rajan vähintään 20 eurolla.

KOVA katsoo, että hyväksyttävien asumismenojen tiettyjen kuntakohtaisien rajojen nostaminen on perusteltua kasvaneiden asumismenojen vuoksi. Esimerkiksi valtion tukemissa Ara-vuokra-asunnoissa vuokria ovat nostaneet yleinen kustannusten nousu sekä korkotaso. KOVAn jäsenyhteisöt joutuivat korottamaan tänä vuonna vuokria keskimäärin 5,1 prosenttia vuoden 2023 tasosta, suurimman korotuksen ollessa yli 13 prosenttia. KOVA muistuttaa, että Ara-asunnoissa vuokrat ja vastikkeet määräytyvät omakustannusperiaatteella, mikä tarkoittaa, että asukkaat kattavat kaikki toiminnan kulut, myös esimerkiksi asuntojen tyhjäkäytön ja muiden asukkaiden vuokravelat. Ottaen huomioon asumiskustannusten nousun, KOVA katsoo, että hyväksyttävien asumismenojen korotus on tarpeellinen.

KOVA huomauttaa, että toimeentulotuen tarve voi lisääntyä myös huhtikuussa voimaan tulleiden asumistuen leikkausten vuoksi. Samaan aikaan on tehty muitakin sosiaaliturvaetuuksien leikkauksia. KOVA on huolissaan erityisesti Ara-vuokra-asukkaiden maksukyvyn heikkenemisestä. KOVA pitää tehtyjä leikkauksia myös hallitusohjelman tavoitteiden vastaisina. Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa korostetaan pitkäaikaisasunnottomuuden poistamista ja ennaltaehkäisyä, ja KOVA pitää tehtyjä leikkauksia ristiriitaisina näiden tavoitteiden kanssa.

KOVA haluaa huomauttaa, ettei KOVA kuulunut lausuntopyynnön jakeluun. KOVA on viime vuosina lausunut niin toimeentulotukeen kuin yleiseen asumistukeen liittyvistä asioista, ja pyytänyt että saisi jatkossa erityisesti näitä asioita koskevat lausuntopyynnöt automaattisesti. KOVA pyytää ministeriötä kiinnittämään asiaan huomiota ja varmistamaan, että KOVA saa jatkossa asumisen tukiin liittyvät lausuntopyynnöt automaattisesti.

Helsingissä 22.8.2024,

Lisätietoja:    Lakimies Vilma Pihlaja, puh. 050 472 9430, vilma.pihlaja@kovary.fi