Tiedote 6.5.2015

ALKUASUNNOT OY KOHTUUHINTAISEN VUOKRA-ASUMISEN EDISTÄJÄT RY:N JÄSENEKSI

Alkuasunnot Oy on hyväksytty Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät ry:n (KOVA) jäseneksi. Yhdistyksen hallitus hyväksyi yhtiön jäseneksi kokouksessaan 6.5. KOVAlla on nyt 12 jäsenyhteisöä.

Alkuasunnot Oy on vuonna 1993 perustettu yleishyödyllinen vuokrataloyhtiö, joka rakennuttaa ja vuokraa nuorisoasuntoja pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa. Yhtiöllä on omistuksessaan 1504 vuokra-asuntoa. Yhtiö vuokraa asuntoja ensisijaisesti 18–29 -vuotiaille työssäkäyville, ensimmäiseen omaan asuntoon muuttaville nuorille, jotka tarvitsevat edullista vuokra-asuntoa. Yhtiön omistaa Nuorisoasuntoliitto ry (NAL), joka keskittyy toiminnassaan nuorten asumisen ja elinolojen kehittämiseen.

– Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät ry:n (KOVA) asettamat edunvalvonnalliset tavoitteet tuntuivat heti ensi kuulemalta siltä, että juuri tätä alalla kipeästi kaivataan. Kysymys jäseneksi hakeutumisesta oli siksi harvinaisen helppo, ja myöntävä vastaus hetkessä valmis, Alkuasunnot Oy:n toimitusjohtaja Jari Riskilä perustelee jäseneksi hakeutumista.

– Alkuasunnot Oy:n jäsenyys vahvistaa ja laajentaa KOVAn jäsenpohjaa kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja tuottavien vuokrataloyhtiöiden edunvalvojana. Alkuasunnot on ensimmäinen KOVAn jäseneksi hyväksytty yhtiö, jonka taustalla on yleishyödyllinen järjestö. Alkuasunnot ovat hyvä lisä KOVAn jäsenkenttään. Uskon, että tämä rohkaisee myös monia muita järjestöjen omistamia yhtiöitä ja yleishyödyllisiä säätiöitä hakeutumaan KOVAn jäseneksi, toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen summaa.

Mikä KOVA?

Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät ry – KOVA on vuonna 2013 perustettu asuntoalan edunvalvontajärjestö. KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra-asuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVAn jäsenyhteisöt noudattavat toiminnassaan omakustannusperiaatetta, eli niiden tavoitteena ei ole tehdä voittoa. KOVA haluaa koota kohtuuhintaisen vuokra-asumisen toimijat yhden katon alle.

KOVAn perustajajäseninä on 9 suurimman kaupungin omistamat vuokrataloyhtiöt. KOVAlla on nyt 12 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on noin 129 000 vuokra-asuntoa, joissa on noin 240 000 ihmisen koti.

Lisätietoja:     Toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen, KOVA, puh. 040 593 3338, jouni.parkkonen@kovary.fi
                      Toimitusjohtaja Jari Riskilä, Alkuasunnot Oy, puh. 040 756 3817, jari.riskila@alkuasunnot.fi