Tiedote: Kaksi uutta jäsentä KOVAlle

Tiedote: Kaksi uutta jäsentä Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVAlle

Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:n jäseneksi on tänään hyväksytty kaksi uutta jäsentä. Ne ovat Lempäälän Vuokrakodit Oy ja Wartalo Kodit Oy. KOVAn jäsenenä on nyt 58 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokrataloyhteisöä. KOVAn jäsenet omistavat yhteensä yli 210 000 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. KOVAn jäsenmäärä on kuluvana vuonna kasvanut jo viidellä uudella jäsenellä.

Lempäälän Vuokrakodit Oy on vuonna 1981 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Lempäälän kunnan kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä 773 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kunnan suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2020 on 10,97 euroa neliöltä kuukaudessa.

Wartalo Kodit Oy on vuonna 1986 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Varkauden kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä 1 260 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2020 on 9,92 euroa neliöltä kuukaudessa.

– On kerrassaan mahtavaa, että KOVAn jäsenmäärä on kasvanut tänä vuonna 10 prosentilla vain kahden ensimmäisen kuukauden aikana. Uusien jäsenten myötä vahvistamme jäsenistömme alueellista kattavuutta entisestään. KOVAn karavaani kulkee vahvasti ja määrätietoisesti eteenpäin, ja näyttömme vuokrataloyhtiöiden vaikuttavimpana ja suurimpana järjestönä puhuvat puolestaan, KOVAn toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen linjaa.

Toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen, KOVA, puh. 040 593 3338, jouni.parkkonen@kovary.fi

Hallituksen puheenjohtaja Jouko Rautkivi, Lempäälän Vuokrakodit Oy, puh. 0500 731 259, jouko.rautkivi@lempaalanvuokrakodit.fi

Toimitusjohtaja Jukka Koskinen, Wartalo Kodit Oy, puh. 040 486 5797, jukka.koskinen@wartalo.fi

KOVA lyhyesti

Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokranantajien johtava valtakunnallinen edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäseninä on kunnallisia vuokrataloyhtiöitä, nuorisoasuntoja ja kehitysvammaisille tarkoitettuja asuntoja valtakunnallisesti rakennuttavia yhteisöjä sekä muita yleishyödyllisiä toimivia vuokrataloyhtiöitä ja -säätiöitä. Osa jäsenistämme omistaa myös palvelu- tai opiskelija-asuntoja.

KOVAlla on 58 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yli 210 000 vuokra-asuntoa, joissa asuu noin 340 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli puolet kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista ja lähes 70 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa.

KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2019 yhteensä lähes 5 000 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon rakennuttamisen eri puolilla Suomea. Jäsenille valmistui vuoden 2019 aikana yli 3 000 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. KOVAn jäsenten yhteenlasketut investoinnit vuonna 2019 olivat yli 1,1 miljardia euroa.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra-asuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokrataloyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokrataloyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenyhteisöt ylläpitävät asuntomarkkinoilla kilpailua, erityisesti hintakilpailua. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.