Tiedote: Kolme uutta jäsentä KOVAlle

Tiedote: Kolme uutta jäsentä Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVAlle

Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:lle on hyväksytty tänään kolme uutta jäsentä. Uudet jäsenet ovat Kotkan Asunnot Oy, Raision Vuokra-asunnot Oy ja Valkeakosken Asunnot Oy. KOVAn jäsenenä on nyt 46 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokrataloyhteisöä.

Kotkan Asunnot Oy on vuonna 1978 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Kotkan kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä 2659 vuokra-asuntoa. Yhtiö on Kotkan suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2018 on 9,83 euroa neliöltä kuukaudessa.

Raision Vuokra-asunnot Oy on vuonna 1992 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Raision kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä 881 vuokra-asuntoa. Yhtiö on Raision suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2018 on 11,67 euroa neliöltä kuukaudessa.

Valkeakosken Asunnot Oy on vuonna 2000 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Valkeakosken kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä 865 vuokra-asuntoa. Yhtiö on Valkeakosken suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2018 on 10,58 euroa neliöltä kuukaudessa.

– Kolmen uuden vuokrataloyhtiön jäsenyys vahvistaa jälleen huomattavalla tavalla KOVAn asemaa eri kokoisten vuokrataloyhtiöiden johtavana edunvalvojana sekä yhteistyö- ja palvelujärjestönä. Uusien jäsentemme myötä KOVAn toiminnan alueellinen kattavuus laajenee entisestään. Jäsenemme omistavat vuokra-asuntoja yhteensä yli 90 kunnassa. KOVAn jäsenmäärä on kasvanut peräti 13 yhtiöllä tänä vuonna. Vahva jäsenkasvu osoittaa, että KOVAn toiminnalle on selvä tarve ja kysyntä, KOVAn toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen iloitsee.

KOVA lyhyesti

Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokrataloyhteisöjen johtava valtakunnallinen edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäseninä on kunnallisia vuokrataloyhtiöitä, nuorisoasuntoja ja kehitysvammaisille tarkoitettuja asuntoja valtakunnallisesti rakennuttavia yhteisöjä sekä muita yleishyödyllisiä toimivia vuokrataloyhtiöitä ja -säätiöitä. Osa yhteisöistä omistaa myös palvelu- tai opiskelija-asuntoja. KOVAlla on nyt 46 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yli 190 000 vuokra-asuntoa, joissa asuu yli 300 000 henkilöä. Yhteisöjen asuntojen määrä vastaa lähes 50 prosenttia kaikista valtion tuella rakennetuista vuokra-asunnoista Suomessa.

KOVAn jäsenyhteisöt aloittivat vuonna 2018 yhteensä noin 4 000 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon rakennuttamisen eri puolilla Suomea. Jäsenyhteisöille valmistui vuoden 2018 aikana yli 3 400 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. KOVAn jäsenyhteisöjen yhteenlasketut investoinnit vuonna 2018 olivat yli 1,04 miljardia euroa.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra-asuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokrataloyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokrataloyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenyhteisöt ylläpitävät asuntomarkkinoilla kilpailua, erityisesti hintakilpailua. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.

Toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen, KOVA, puh. 040 593 3338, jouni.parkkonen@kovary.fi

Toimitusjohtaja Juha Tiitta, Kotkan Asunnot Oy, puh. 040 480 9450, juha.tiitta@kotka.fi

Toimitusjohtaja Annika Aura, Raision Vuokra-asunnot Oy, puh. 010 228 7724, annika.aura@realia.fi

Toimitusjohtaja Pasi Orava, Valkeakosken Asunnot Oy, puh. 040 335 6070, pasi.orava@valkeakoski.fi