Tiedote: KOVA julkaisi karttatyökalun kohtuuhintaisesta asuntokannasta

Tiedote: KOVA julkaisi karttatyökalun kohtuuhintaisesta asuntokannasta

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry on luonut karttatyökalun, jolla voi tarkastella yksityiskohtaisesti kohtuuhintaista eli valtion tukemaa asuntokantaa Suomessa. Karttatyökalu on interaktiivinen eli käyttäjä voi hyödyntää esimerkiksi erilaisia suodatintoimintoja. Karttatyökalu pohjautuu julkisiin, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (Ara) sekä Digi- ja väestötietoviraston aineistoihin.

Karttatyökalu sisältää erilaisia tietoja yksittäisistä Ara-rakennuksista. Karttatyökalu löytyy osoitteesta https://www.kovary.fi/Ara/. Työkaluun löytyy linkki myös KOVAn internetsivuilta osoitteesta https://www.kovary.fi/tutkimustoiminta/.

– Työkalu tuo käyttäjäystävällisesti saataville tietoa kohtuuhintaisesta asuntokannasta ja sen sijainnista. Työkalu mahdollistaa kohtuuhintaisen asuntokannan yksityiskohtaisen tarkastelun muun muassa rakennusten rakennusvuoden tai käyttötarkoituksen mukaan jaoteltuna. Työkalu perustuu hienojakoiseen rekisteriaineistoon, mikä osaltaan mahdollistaa rakennuskannan huolellisen analysoinnin. Onkin oleellista, että asuntojärjestelmän läpinäkyvyyttä edistetään ja päätöksiä tehdään laadukkaaseen tietoon pohjautuen, toteaa KOVAn ekonomisti Eetu Kauria.

Lisätietoja:     Ekonomisti Eetu Kauria, puh. 040 724 8096, eetu.kauria@kovary.fi

KOVA lyhyesti

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat normaaleja vuokra-asuntoja, erityisryhmien vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja.

KOVAlla on 135 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 330 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu yli 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat noin 150 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 85 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2024 yhteensä noin 6 200 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra- ja asumisoikeusasuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.